Najúspešnejšie phishingové šablóny za rok 2020
Vzdelávate svojich zamestnancov v oblasti kybernetickej bezpečnosti o phishingu? Ak áno, tento blog je pre Vás a Váš prehľad o tom, aké typy šablón sa najviac používajú a či sú v skutočnosti aj najefektívnejšie. A ak náhodou ešte nie, určite Vám odporúčame pozrieť sa na naše možnosti školení v tejto tematike.
Ako môžete vidieť na grafoch nižšie, najviac využívané sú phishingové šablóny obsahujúce URL odkazy, v menšom zastúpení sú šablóny so zadávaním dát (osobných údajov) a úplne najmenšie % tvoria šablóny s prílohami. V skutočnosti sú ale užívateľmi najviac otvárané typy phishingu práve šablóny obsahujúce prílohy!
Organizácie by si mali zvoliť šablóny simulovaného phishingu, ktoré sa týkajú hrozieb z reálneho prostredia, ktorým ich používatelia s najväčšou pravdepodobnosťou čelia. Nemali by však ignorovať prvky kreativity a prekvapenia pri testovaní používateľov. Veľmi často sú to práve „odľahlejšie“ témy, ktoré sú najlákavejšie pre používateľov aby ich otvorili.
Pozrime sa napríklad na 10 najpoužívanejších a 10 „najlepších“ tém phishingových kampaní v roku 2020. V oboch kategóriách boli odoslané šablóny s týmito témami najmenej 2 300 používateľom (a v niektorých prípadoch mnohým ďalším).
Najpoužívanejšie témy phishingových kampaní:
- Nové oznámenie z Microsoft Teams
- Zdravotné riziko a upozornenie ohľadom koronavírusu
- Oznámenie o vypršaní platnosti hesla pre Office 365
- Deaktivácia starého účtu OneDrive
- Oznámenie o zdieľanom dokumente OneDrive
- Zľava do Starbucks
- Koronavírus – bezpečnostné informácie od WHO
- Upozornenie na novú hlasovú správu
- Upozornenie na veľký počet odstránených súborov z OneDrive
- UPS oznámenie o dodaní zasielky
Témy phishingových kampaní, ktorým najviac používateľov podľahlo:
- 1 mesiac streamovacích služieb Netflix pre zamestnancov zadarmo
- Zajednanie dovolenkovej zmluvy
- Starbucks pumpkin-spice sezóna zahájená
- Predaj lístkov na Letné Olympijské hry 2020
- Pripomenutie faktúry po splatnosti
- Výzva na aktualizáciu hesla Spotify
- Zmenka
- Porušenie dresscode
- Dostupnosť rúšok proti Covid-u a platobné plány pre podnikanie
- Oznámenie o porušení pravidiel
Aká bola miera zlyhania na vyššie uvedených témach? Blízko 100%! A phishing na zajednanie dovolenkovej zmluvy sa ukázala rovnako úspešná naprieč viacero jazykmi. Na porovnanie najvyššia miera zlyhania medzi najčastejšie používanými šablónami bola 21%.
Je tiež potrebné uviesť, že 6 z najchúlostivejších šablón boli phishingy založené na škodlivých prílohách. Ďalšie 4 boli phishingy založené na URL odkazoch – do zoznamu „najúspešnejších“ sa nedostali žiadne phishingové simulácie s potrebou zadania osobných údajov.