eWAY s.r.o.

Vianoce prinášajú aj zvýšené množstvo kybernetických útokov

Vianočné prázdninové obdobie sa k nám už rýchlo blíži – dokonca by sa dalo povedať, že už je tu! Aj keď sviatky prinášajú veľa radosti mnohým ľuďom, tak je tiež faktom, že sviatky ohrozujú podniky aj spotrebiteľov. Falošné ponuky a oznámenia zaplavujú firemné i osobné e-maily, mobilné zariadenia a sociálne stránky. A podvodníci vedia, že ľudia sú rozptýlení sviatočnou náladou a že svoj zlý úmysel šikovne zamaskujú ako legitímny vianočný obchod.

Kvôli súčasnej situácii budú používatelia tráviť viac času online ako v kamenných obchodoch. A aj mimo podnikovej siete, prostredníctvom e-mailu či smsiek môžu dostávať množstvo podvodných ponúk. Kybernetickí zločinci boli tento rok s vynaliezavosťou nových podvodných taktík neoblomní a určite využijú vianočné nákupy – lebo online nakupovanie je pre nich ideálnym cieľom.

Preto je možno dôležitejšie ako kedykoľvek predtým, aby zákazníci venovali zvýšenú pozornosť pri online nakupovaní a praktikovali osvedčené postupy v oblasti kybernetickej bezpečnosti. Pre nakupujúcich online je ale tiež užitočné vedieť, ako v praxi vyzerajú phishingové útoky, podvody na sociálnych sieťach či ďalšie kybernetické podvody.

Poďme sa pozrieť na niekoľko zahraničných ukážok typických podvodov v tomto období:

Podvodné oznámenia a akcie od veľkých obchodných značiek (ako Amazon, Ebay,..)

amazon phishing

Bohužiaľ pre väčších obchodníkov, ich veľkosť a dosah robia ich značky dokonalými pre potreby podvodníkov. Pretože spotrebitelia často dostávajú e-maily od spoločností, ako je Amazon, môžu sa mylne domnievať, že každý e-mail, ktorý vyzerá ako od Amazonu, je legitímny. Venujte zvýšenú pozornosť pri e-mailoch s výhodnými ponukami a overujte si odosielateľa takýchto správ.

Falošné oznámenia o dodávaní balíka

slovenska posta phishing
DHL pshishing

Falošné poštové e-maily sú pre útočníkov stále obľúbené a počas sviatkov sa stávajú čoraz častejšie. Opäť sa snažia pôsobiť reálne a snažia sa nahnať zákazníkovi nejaké obavy o jeho balíček, napokon nikto nechce, aby nastal problém s tovarom, ktorý si objednal, alebo s balíkmi, ktoré poslal. Dobre si teda všímajte kam smerujú URL odkazy e-mailu a z akej adresy e-mail prišiel.

Falošné reklamy a stránky na sociálnych sieťach

Kybernetickí zločinci majú úžitok z nemiestnej dôvery spotrebiteľov na sociálnych médiách. V prieskumoch, ktoré uskutočnil Proofpoint, sa zistilo, že mnohí používatelia sociálnych sietí sa mylne domnievajú, že predajné miesta, ako sú Facebook, Twitter a Instagram, schvaľujú obchodné stránky skôr, ako sú zverejnené – to je bohužiaľ omyl. Stránku aj reklamu s hocijakou podvodnou stránkou môže uverejniť ktokoľvek. Preto si dobre všímajte vznik stránky, fanúšikov, komentáre či recenzie, rovnako ako aj stránky na ktoré sa reklama odkazuje.

Podvodné SMS správy s ponukami

Kybernetickí zločinci naďalej aktívne využívajú výhody našej digitálnej reality prostredníctvom náporu útokov typu phishing (SMS), ktoré údajne pochádzajú od rôznych renomovaných spoločností. Dávajte si pozor na textové správy, ktoré neočakávate a ktoré obsahujú odkazy.

Pokusy o kradnutie účtov streamovacích služieb

netflix phishing

V tomto období sa množstvo ľudí uchýli k pohodlnému sviatočnému sledovaniu seriálov či filmov. To môže znieť pomerne bezpečne – avšak IT podvodníci sa radi pokúšajú kradnúť Vaše údaje k týmto streamovacím službám, najlepšie aj spoločne s platobnými údajmi. Ako môžete vidieť, ich falošné stránky sú veľmi rafinované a graficky takmer nerozoznateľné od originálu  – sú však zväčša posielané ako odkazy v e-mailoch, väčšinou tvrdiacich, že s Vaším kontom je nejaký problém a musíte sa znova prihlásiť – a práve to môže byť pre Vás varovným signálom. Prihlasujte sa vždy radšej len priamo cez oficiálne stránky streamovacích služieb.

Na záver už len doplníme – buďte obozretní! Najmä v tomto sviatočnom období kedy sa snažíme čo najviac zrelaxovať je riziko narazenia a nachytania sa na jeden z podobných kybernetických útokov veľmi vysoké. Preto vždy radšej dva krát skontrolujte, kto vám správu posiela, kam smeruje URL adresa, či je profil na sociálnych sieťach naozaj dôveryhodný a či správa ktorú ste dostali sa môže týkať reálneho balíčka či služby, ktoré očakávate.